divendres, 28 de setembre del 2012

Competència comunicativa


Competència comunicativa és “allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants”.
La competència comunicativa està composta per quatre tipus de coneixements i habilitats:

1. Competència lingüística i gramatical
- Fa referència al domini del codi lingüístic.
- És la que es treballa a les escoles des de primària fins a batxillerat.
- S’ocupa del nivell fonològic, morfològic, sintàctic, lèxic i sistemàtic.

2. Competència sociolingüística
- Fa referència a les regles socioculturals d’ús i també als dialectes i registres (col·loquial, culte, estàndard...)
- S’ocupa de l’objectiu del discurs i de les normes que s’estableixen per tal de dur a terme una bona comunicació.
  
3. Competència discursiva
- Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
- S’ocupa de la cohesió i coherència del discurs.
*Cohesió: que les idees entre elles estiguin relacionades (ús de connectors)
*Coherència: que tingui sentit, és a dir, que no hi hagi contraposició entre les idees.

4. Competència estratègica
- Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:
- Trobar sinònims, alternatives per dir una cosa i no quedar-te aturat.
- Fer un ús correcte de recursos referits al caràcter: humor, entonació, gesticulació, mirada, positivisme...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada